Projektų ir renginių skyrius,
renginių poskyris

 
 
 

Naujienos

Ne visi vairuotojai žino šias taisykles – kada ir kur privaloma praleisti pėsčiąjį?

Įkelta 2021-05-31

Pėstieji – labiausiai pažeidžiama eismo dalyvių grupė, todėl kiekvienam automobilio vairuotojui būtina žinoti pareigas jiems. Visgi, šiais laikais vairuotojai ne visada žino vietas, kuriose pirmenybę turi pėsčiasis, o dėl to dažnai kyla konfliktų ar net eismo įvykių. Todėl šį kartą apžvelgiame situacijas, kurios kai kuriems gali sukelti nuostabą, tačiau perėja – tikrai ne vienintelė pėsčiųjų pirmumo vieta.

Kaip sako vairavimo instruktorius Kastytis Povilaitis, kartais būsimi vairuotojai labai nustemba sužinoję vienokią ar kitokią situaciją, kai pėsčiasis turi pirmenybę prieš automobilį. 

„Tikrai pasitaiko tokių atvejų, kai sužinoję, kad toje vietoje privaloma praleisti pėsčiąjį, mokiniai net suglumsta: „ką?“, „kodėl?“, „kaip čia taip?“. Tačiau jei būsimų vairuotojų nuostaba yra dar visiškai suprantamas dalykas, tai vairuotojo pažymėjimą turinčių ir ilgus metus eisme dalyvaujančių žmonių nežinojimas ar šių taisyklių pamiršimas – didelė problema, todėl kalbėti apie tai yra būtina“, – sako K. Povilaitis. 

Pėsčiųjų perėja 

Jei perėja yra pats akivaizdžiausias pėsčiojo pirmumo įrodymas, pasak K. Povilaičio, tai dar nereiškia, kad visi vairuotojai žino, kaip teisingai reikia praleisti per ją einantį žmogų. 

„Retai, tačiau vis dar pasitaiko tokių vairuotojų, kurie pėsčiąjį yra linkę praleisti tik tuomet, kai jis jau žengia ar yra įžengęs į perėją. Tačiau KET aiškiai sako, kad privaloma sustoti prie perėjos ir tuo atveju, kai pėsčiasis dar tik laukia galimybės įžengti į ją. Ši taisyklė galioja tiek dviejų juostų kelyje, tiek ir tuo atveju, kai pėsčiasis ruošiasi įžengti į jūsų važiavimo krypties juostą daugiau nei dviejų eismo juostų kelyje“, – aiškina pašnekovas. 

Anot jo, verta paminėti ir tai, kad jei sankryža yra reguliuojama šviesoforo, net ir užsidegus draudžiamam signalui eiti per perėją, tačiau pėsčiajam nespėjus jos pereiti, vairuotojas turi duoti kelią. „Jei jums ir užsidegė žalias šviesoforo signalas, bet pėsčiasis nespėjo pereiti perėjos, privalote jį praleisti ir tik tuomet judėti toliau“, – sako K. Povilaitis.

Šviesoforu reguliuojamos sankryžose, pasak vairavimo instruktoriaus, vairuotojams reikėtų atkreipti dėmesį ir darant posūkius. „Jei važiuojate kryptimi, kurią nurodo rodyklė, įjungta papildomoje šviesoforo sekcijoje, dažniausiai ta kryptimi yra pėsčiųjų perėja ir joje dega žalias šviesoforo signalas pėstiesiems. Tokiu atveju taip pat yra privaloma praleisti į kelią įžengusius ar besiruošiančius žengti pėsčiuosius“, – sako K. Povilaitis. 

Anot jo, nereikėtų pamiršti ir tokių situacija, kai kelią net ir ne pėsčiųjų perėjoje kerta neregys su balta lazdele arba neįgalusis, važiuojantis vežimėliu. Šiais atvejais – minėti eismo dalyviai taip pat turi pirmumo teisę prieš transporto priemones.

Išvažiuojant ar įvažiuojant į kiemą arba išvažiuojant iš kelio 

Vienos dažniausių vairuotojų ir pėsčiųjų konfrontacijos, kaip sako K. Povilaitis, nutinka būtent tose vietose, kur pėsčiųjų taką ar šaligatvį kerta važiuojamoji dalis. 

„Jei automobilis išvažiuoja iš kiemo ar kelio arba atvirkščiai, o jo važiavimo kryptį kerta pėsčiųjų takas ar šaligatvis, tuomet vairuotojas privalo praleisti ta kryptimi einantį pėsčiąjį. Ši taisyklė galioja ir prieš dviratininkus ar elektrinių paspirtukų vairuotojus. Deja, vairuotojai dažnai ją ignoruoja, o pėstieji neretai jos nežino, todėl kyla nesutarimai ar net konfliktai“, – sako pašnekovas. 

Vairavimo specialistas pabrėžia, kad pėsčiųjų pirmumas taip pat galioja ir stovėjimo aikštelėse, gyvenamosiose zonose bei daugiabučių namų kiemuose. 

Sankryžoje – sukant į kairę arba į dešinę 

„Sankryžoje sukant į kairę ar dešinę, KET aiškiai nurodyta, kad jei matomumo zonoje nėra pėsčiųjų perėjos, automobilio vairuotojui yra privalu duoti kelią pėstiesiems. Būtent ši situacija ir sukelia daugiausiai nuostabos tiek naujiems, tiek ir patyrusiems vairuotojams“, – sako K. Povilaitis. 

Galbūt, daugeliui kyla natūralus klausimas – kodėl pėstiesiems tokiose vietose suteiktas prioritetas? Vairavimo specialistas turi paaiškinimą.

„Pagal įstatymus, automobilis yra padidinto pavojaus šaltinis, todėl vairuotojui tenka didesnė atsakomybė už pėsčiųjų saugumą. Jei žmogus, prieš eidamas per kelią, apsidairė ir įsitikino, kad jokio pavojaus nėra, tai kol jis įžengs į kelią ir jį pereis, situacija gali kardinaliai pasikeisti, nes automobilis juda kur kas didesniu greičiu, prie kurio žmogaus reakcija negali prisitaikyti. Todėl įžengęs į kelią, pėsčiasis negali taip greitai sureaguoti ir vėl grįžti į šalikelę ar šaligatvį. Būtent dėl šios priežasties, automobilio vairuotojo atsakomybė didesnė ir jis ir privalo praleisti pėsčiąjį“ – aiškina K. Povilaitis. 

Pirmenybė reikalauja ir atsakomybės 

Kaip sako K. Povilaitis, galbūt, kai kurios minėtos situacijos ne tik vairuotojams, bet ir pėstiesiems yra „naujovė“, tačiau, pasak vairavimo instruktoriaus, jos neturėtų tapti piktavališku savo pirmumo demonstravimu. 

„Pėstieji, žinodami savo teises, turi žinoti ir pareigas. Pirmenybė nesuteikia teisės trukdyti automobilių vairuotojams, įžengti į važiuojamą dalį, kai automobilio vairuotojui akivaizdžiai bus sudėtinga sustoti, teks staigiai stabdyti ir panašiai. Todėl vertėtų gerai pagalvoti, kas yra geriau – likti sveikam ar teisiam. Savisaugos instinkto, manau, pėstiesiems vis dar trūksta“, – sako vairavimo instruktorius.

Todėl, turėdami pirmumo teisę, pėstieji, pasak pašnekovo, visuomet turi įvertinti situaciją, būti atidūs bei neužsiimti pašaline veikla. 

„Ar tai būtų perėja, ar kita vieta, kurioje pagal KET pirmumą turi pėstieji, pastarieji, prieš kirsdami kelią turi įsitikinti, kad tai daryti yra saugu, žvalgytis bei neužsiimti tokia veikla, kuri blaško dėmesį – telefono naudojimas, muzikos klausymasis ar šnekučiavimas su kitu pėsčiuoju“, – teigia K. Povilaitis.

Portalo delfi.lt informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.
Nuotraukos