Dažnas iš mūsų, baigęs įprastą mokymo kursą ir
įgijęs vairuotojo pažymėjimą, mano esąs pakankamai geras vairuotojas, kad
galėtų atremti visus kasdien keliuose mus užklumpančius iššūkius. Tačiau
vairavimo mokyklose naujai iškepti eismo dalyviai neretai nė nenutuokia, kaip
teisingai elgtis iškilusiose ekstremaliose situacijose ar nesuklysti renkantis
pirmąjį savo automobilį.
Žurnalo „TopGear Lietuva“ ir VŠĮ „Autoeventus“
atstovai, bendradarbiaudami su Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministerija bei Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centru, šį rudenį tęsia
edukacinį projektą „Saugaus eismo akademija“, kurio tikslas – formuoti jaunųjų
vairuotojų suvokimą apie saugų, atsakingą ir etišką elgesį kelyje bei
supažindinti juos su pagrindinėmis taisyklingo ir efektyvaus vairavimo
taisyklėmis.
„Lexus“ efektyvaus
vairavimo programos vadovas Darius Grinbergas ir „Top Gear“ vyriausiasis
redaktorius Karolis Judzentavičius Marijampolės šv. Cecilijos gimnazijos
vyresniųjų klasių moksleiviams papasakojo, kaip nepasimesti prie vairo iškilus
nenumatytai situacijai bei kaip svarbu neapsigauti renkantis naudotą
automobilį.
Keliolikos efektyvaus
vairavimo mokymo metų patirtį turintis Darius Grinbergas, moksleiviams
rodydamas skaidres ir piešdamas lentoje kasdienio vairavimo metu galinčias
pasitaikyti situacijas bei schemas, aiškino taisyklingo vairavimo pagrindus –
kokia svarbi tinkama sėdėjimo prie vairo pozicija ir jo laikymas, nurodė, kaip
elgiasi pradėjęs slysti automobilis ir kokių veiksmų privalo imtis vairuotojas,
nenorėdamas kelionės baigti krūmuose.
Pasak D. Grinbergo,
vairuotojai dažnai klaidingai įsivaizduoja, kad praradus automobilio kontrolę,
juos išgelbės elektroninės traukos kontrolės ar stabilumo sistemos – jos gali
tik padėti automobilį grąžinti į reikiamą trajektoriją, tačiau pats vairuotojas
privalo išmanyti, kaip sustabdyti slydimą ir nenuvažiuoti nuo kelio.
K. Judzentavičius
būsimiesiems vairuotojams papasakojo, kokie procesai vyksta automobiliui patekus
į avariją, paaiškino pasyviųjų automobilio saugumo sistemų – deformacinių zonų
bei oro pagalvių ir saugos diržų svarbą.
Praėjusiais metais
„TopGear“ žurnalo komanda į Vokietijos automobilininkų klubo ADAC centrinę
laboratoriją atvarė supjaustytą į gabalus ir vėl suvirintą naudotą automobilį –
taip neprofesionaliai „suremontuoti“ automobiliai yra dažnas svečias mūsų
šalies keliuose. ADAC inžinieriai atliko jo daužymo testą važiuodami 64 km/val.
greičiu, po kurio konstatavo, kad tokios iš gabalų sulipdytos transporto
priemonės keleiviams nebuvo beveik jokių galimybių išlikti gyvi.
„TopGear Lietuva“
vyriausiasis redaktorius taip pat paaiškino, kad tuo atveju, jei laikomasi
automobilių gamintojų techninių reikalavimų, didžiąją dalį į eismo įvykius
patekusių automobilių galima suremontuoti, tačiau Vakarų Europos valstybėse
tokio remonto kaštai dažnai viršija pačio automobilio vertę, tad jie pasiekia
Lietuvą, kur garažuose dirbantys meistrai kuo mažesnėmis sąnaudomis ir
nesilaikydami saugumo reikalavimų bei kėbulų remonto
normų tokius ratuotus negyvėlius „prikelia“ antrajam gyvenimui.
Kadangi paprasto sprendimo, kaip nusipirkti saugų automobilį nėra,
sprendžiant šį sudėtingą klausimą D.Grinbergas ir K. Judzentavičius rekomendavo
nepasikliauti garažų „ekspertais“, o kreiptis į solidžią reputaciją turinčius
servisus bei renkantis naudotą automobilį neužkibti ant nesąžiningų pardavėjų
jauko – nesirinkti išoriškai idealiai atrodančio, tačiau kur kas mažiau nei
rinkos vertė kainuojančio automobilio.