Sveikatos ir saugos ugdymo skyrius

 
 
 

Naujienos

Klysta manantys, kad pavasarį pavojų kelyje nebelieka: specialistė pasakė, kokios situacijos – rizikingiausios

Įkelta 2021-05-13

Įpusėjus pavasariui, dažnas vairuotojas džiaugiasi pakitusiu eismu gatvėse ir geromis oro sąlygomis. Galimas didesnis greitis važiuojant automagistralėmis ir greitkeliais, nebereikia manevruoti slidžiais, snieguotais keliais, o automobilio priežiūra taip pat palengvėjo – nereikia kasryt valyti snieguotų langų ir jaudintis, kad dėl šalčio transporto priemonė neužsives. Vis dėlto, pavasarį tyko savi pavojai: akinanti saulė apsunkina vairavimo sąlygas, padaugėja motociklininkų ir dviratininkų, užmiesčių keliuose pasitaiko išbėgančių laukinių žvėrių.

„Šaltuoju metų sezonu įprasta, kad mažiau patyrę ir ne tokie drąsūs vairuotojai palieka automobilius „žiemos miegui“ garažuose ar aikštelėse. Įpusėjus pavasariui, visi šie vairuotojai išvažiuoja į gatves. Daugelis nesibaimina blogų eismo sąlygų, nebijo ir stipriau paspausti greičio pedalą, labiau atsipalaiduoja ir kur kas rečiau dairosi į kelio ženklus. Būtent šiltuoju metų sezonu dažnai avarijos būna daug skausmingesnės, mat vairuotojai linkę labiau viršyti greitį ar važiuoti užsiimant pašaline veikla, pavyzdžiui – dėmesio sutelkimu į telefoną“, – teigia vairavimo instruktorė Modesta Nartinova. 

Specialistė pastebi, kad šiltuoju metų laiku suaktyvėja ir laukinių gyvūnų migracija keliuose, viena iš dažniausiai nutinkančių nelaimių – vairuotojai nepasirenka saugaus greičio, nespėja sureaguoti į žvėrį ir automobiliu trenkiasi į jį.

Intensyvus eismas ir jo pavojai 

Pavasarį eismas tampa intensyvesnis. Pasak vairavimo instruktorės M. Nartinovos, automobilių vairuotojai būtent šiuo metu daro staigesnius manevrus, neretai eismo įvykiai įvyksta dėl greičio viršijimo. Pasitaiko situacijų, kai nespėjama pastebėti stabdančio ar staigesnį manevrą darančio automobilio vairuotojo. 

„Vertėtų nepamiršti, kad šiltuoju metų sezonu suaktyvėja gyvenimas miestų gatvėse, kiemuose. Pastaruosiuose žaidžia vaikai, kurie gali staigiai išbėgti į važiuojamąją dalį. Vairuotojams būtina būti budriems, važiuoti mažesniu greičiu ir visada būti pasiruošusiems bet kurią akimirką stabdyti transporto priemonę. Taip pat galima pastebėti ir suaktyvėjusius dviratininkus, kurie dažnai staigiau išvažiuoja į pėsčiųjų perėją ar važiuoja kartu su automobiliais važiuojamąja dalimi. Automobilių vairuotojams juos reiktų apvažiuoti didesniu, saugiu atstumu, mat dviratininkas gali susvyruoti ir papulti po automobilio ratais“, – patirtimi dalinasi specialistė.

Taip pat šiltuoju metų sezonu dažniau į gatves išvažiuoja ir garbingo amžiaus vairuotojai į savo užmiestyje esančius sodus. Jiems sunkiau objektyviai vertinti eismo situaciją, kuri yra pakitusi po žiemos. Pasak M. Nartinovos, neretai vyresnių žmonių vairavimo įgūdžiai po žiemos būna primiršti, tačiau tokie automobilių vairuotojai kelyje būna ypač atsargūs, griežtai laikosi kelių eismo taisyklių. Specialistės teigimu svarbu, kad vieni kitų atžvilgiu gatvėse būtumėme tolerantiški ir gerbtumėme visus eismo dalyvius.

Tamsaus paros meto iššūkiai 

Nors šiltuoju metų laiku galime ilgiau džiaugtis dienos šviesa, visgi važinėjimo tamsoje išvengti nepavyksta. Vairavimo instruktorė pabrėžia, kad tamsiu paros metu susiduriame su daug prastesniu matomumu, sunkiau pastebėti pėsčiuosius. „Jei pažįstate žmonių, kurie mėgsta pasivaikščioti tamsiuoju paros metu, tačiau iki šiol neturi atšvaito, patariu juos įspėti arba esant progai net padovanoti šį labai naudingą atributą. Visiems eismo dalyviams būtų saugiau, jei aplinkiniai juos visada turėtų su savimi“, – teigia specialistė.

Pašnekovė pabrėžia, kad tamsiuoju paros metu būtina išlaikyti budrumą, mat dažnai vairuotojai būna apakinami kitų eismo dalyvių transporto priemonių, dėl netinkamo žibintų naudojimo arba jų sureguliavimo. Taip pat reiktų nepamiršti, kad tamsoje į artėjančią kliūti sureaguojama daug vėliau nei įprastai. 

Leistinas greitis – ne visada saugus 

Nors nuo balandžio 1 dienos automagistralėmis ir greitkeliais galima važinėti greičiau, tačiau vairavimo specialistė rekomenduoja kiekvienoje kelionėje situaciją vertinti kritiškai ir suprasti, kad ne visada maksimalus leistinas greitis – saugus. 

„Reiktų atidžiai vertinti kiekvieną situaciją ir atsižvelgti į tam tikras aplinkybes. Verta pasirinkti mažesnį nei maksimalus leistinas greitis, jei netoliese žaidžia vaikai ar keliuose migruoja gyvūnai. Būtina visada būti pasiruošus stabdyti transporto priemonę“, – patarimais dalinasi vairavimo instruktorė. 

Transporto priemonės paruošimas – būtinas 

Nors dažniau viešojoje erdvėje akcentuojama, kad automobilis turi būti paruoštas šaltajam sezonui, svarbu nepamiršti, kad pavasarį taip pat būtina transporto priemonę paruošti. „Svarbus darbas, kurio verta nepamiršti, – padangų keitimas. Nors vasarą ir yra leidžiama važiuoti žieminėmis padangomis, visgi jas reikėtų pakeisti vasarinėmis. Tai svarbu, kadangi žieminių padangų protektorius vasarą daug greičiau dyla bei jų sukibimas su kelio danga būna prastesnis, o tai prailgina stabdymo kelią“, – pasakoja specialistė. 

Pasak pašnekovės, taip pat būtina pakeisti skystį, skirtą automobilio langų švarai, iš žieminio į vasarinį. „Žieminis ir vasarinis langų skysčiai skiriasi savo sudėtimi. Pavyzdžiui, žiemai pritaikytas skystis, skirtas valyti nuo stiklo druską ar purvą, o vasarą – kovoti su vabzdžių liekanomis“, – teigia ji. 

Dar vienas svarbus darbas, kurį turite padaryti, jei iki šiol vis atidėjote – patikrinti ir pasikeisti langų valytuvų gumeles, mat šaltuoju metų sezonu nuo apledėjusio lango valymo jos būna suaižėjusios. To nepadarę – galite subraižyti stiklą. Taip pat svarbu patikrinti transporto priemonės kėbulą, mat nuo žiemą gausiai keliuose barstomos druskos gali būti susidariusi korozija.

Pavojai užmiestyje 

Pavasarį pati aktyviausia laukinių žvėrių migracija. Važiuojant atvirose erdvėse, pro laukus ar miškus, būtina būti ypač atidiems. „Labai dažnai tokiose vietose eismo įvykiai įvyksta dėl susidūrimo su laukiniais žvėrimis. Pastarieji gali išbėgti į kelią staiga, tad tokiose kelionėse vertėtų suprasti, kad budrumas ir atsargumas bei laikymasis leistino greičio – privalomi“, – teigia M. Nartinova. 

Specialistė priduria, kad esant prastoms oro sąlygoms, reikėtų būti ypač atsargiems, važinėjant miškuose, mat padidėja rizika medžio užvirtimui ant transporto priemonės. Taip pat dar vienas iš tykančių pavojų – šoninis vėjas, kuris taip pat gali sukelti eismo įvykį. „Esant stipriam vėjui, reikia vairuoti susikaupus, laikyti abi rankas ant vairo ir automobilio važiavimo greitį pasirinkti atsižvelgiant į oro sąlygas. Susidūrę su vėjo šuoru – privalote nedelsiant, tačiau švelniai, pasukti ratus vėjo kryptimi, kad būtų išlaikyta jėgų pusiausvyra“, – patarimais dalinasi specialistė.

Visiems vairuotojams svarbu nepamiršti, kad pavasarį eismas tampa kur kas intensyvesnis, gatvėse gausu pėsčiųjų, dviratininkų ir kitas transporto priemones vairuojančių žmonių. Svarbu būti tolerantiškiems vieni kitų atžvilgiu, laikytis kelių eismo taisyklių bei niekada neprarasti budrumo.

Portalo delfi.lt informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.
Nuotraukos
 
 

Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro, Sveikatos ir saugos ugdymo skyrius. Tel.: (8 5) 2766775, Žirmūnų g. 1B, LT 09101 Vilnius